'Tryve Awareness Game
In het derde semester van mijn opleiding kregen we de opdracht om jongeren bewust te maken van de gevolgen van rijden onder invloed door middel van een mediaproduct. Voor dit project heb ik ervoor gekozen om een Awareness Game te maken in Unity.
Approach
Concept
Van het bedrijf Partout kregen wij in semester 3 de opdracht om jongeren bewust te maken van de gevolgen van rijden onder invloed. We kregen volledige vrijheid in de manier waarop we dit zouden aanpakken. Het concept waar mijn groep en ik op zijn gekomen, is een game-ervaring waarin wij jongeren confronteren met hun zelfoverschatting. Zo wilden wij via storytelling de gebruiker laten voelen dat de protagonist van de game vol zelfvertrouwen en dronken achter het stuur zit, terwijl hij niets bakt van het rijden.
Character controller
Een belangrijk onderdeel van een game zijn natuurlijk de controls; binnen dit project heb ik mij hierover ontfermd. Binnen Unity 3D heb ik gewerkt aan het maken van een Car Controller. Dit was voor mij de eerste keer dat ik met Unity werkte. Door gebruik te maken van vectoren, krachten (forces) en koppel (torque) heb ik het voor elkaar gekregen om een bestuurbare auto te maken.
Cutscenes
Verder heb ik ook de cutscenes voor de game op mij genomen, omdat deze cruciaal zijn voor het vertellen van een goed verhaal. Voor de karakters en animaties heb ik gebruikgemaakt van Adobe Mixamo. De dialogen in de game worden weergegeven via ondertitels, aangezien er geen tijd en budget was voor voice-acting. De cutscenes verlopen soepel door camerawisselingen tussen de animaties door.
Web schetsen
Om de game bereikbaar te maken voor jongeren was het verstandig om een website te maken. Aangezien jongeren voornamelijk gebruikmaken van hun smartphone, is de website specifiek ontworpen voor mobiel gebruik. Voor deze website heb ik een aantal schetsen gemaakt.
Typewriter Animatie
Op de landingpage van de website is een typewriter-animatie te zien. De animatie laat de verschillende quotes zien waaruit de naam ‘Tryve’ is ontstaan, namelijk: "I can try", "I can drive", "I can’t drive." De animatie heb ik gemaakt met vanilla HTML, CSS en JavaScript.
Results