Polterguard Game
In het vierde semester heb ik tijdens mijn opleiding de specialisatie Game Design gevolgd. Hierin kreeg ik onder andere de opdracht om binnen drie dagen een FPS-game te maken. Hiervoor heb ik meegewerkt aan Polterguard, een horror-FPS-game in een PSX-stijl.
Approach
Concept
Voor de FPS-game zijn we begonnen met het bedenken van een origineel concept. Aangezien we alleen de restrictie hadden dat het een FPS-game moest worden, hebben we onze creativiteit de vrije loop gelaten. Het concept voor de game draait om een beveiliger die in een elektronicawinkel werkt en een poltergeist moet verslaan die verschillende producten in de winkel overneemt.
Player Movement
Beweging van de speler is uiteraard een cruciaal onderdeel van een game, en dat geldt zeker voor een FPS-game. Dit onderdeel heb ik dan ook op mij genomen. Ik heb de game voorzien van een first-person character controller, waarbij de speler met de WASD-toetsen kan rondbewegen en met de muis kan rondkijken.
Graphics
In de game zitten elementen van horror verwerkt, zoals de poltergeist. Het is belangrijk dat de graphics dit gevoel van horror versterken. Hiervoor heb ik inspiratie gehaald uit horrorgames uit het PS1-tijdperk. De lage resolutie en low-poly assets dragen bij aan het “uncanny” gevoel, en veel nieuwe games gebruiken deze stijl ook. Met Unity post-processing heb ik deze graphics weten te realiseren.
Interaction
Ten slotte heb ik ervoor gezorgd dat de speler interactie kan aangaan met objecten. Zo kan de speler key items oppakken door op “F” te drukken. Ook kan de speler in het introlevel de lichten aandoen door op “F” te drukken.
Results